Introduktion till att skriva Fantastik

Skrivtips om att skriva fantasy (sammanfattning av mitt föredrag under #författarkliniken i augusti 2015)

När, vem, var och hur

Utan en bra karaktär (K) blir ingen historia intressant, oavsett hur bra värld man har skapat. Magin blir inte heller mer spännande än den som nyttjar den. Detta var min inledning på seminariet den 29 augusti under Författarkliniken. Men vi kan inte börja där, vi måste börja med de olika stenarna som alltid måste vara med, nämligen
* När
*Vem
* Var
samt den del som är unik för fantastiken:
*Hur (och här avses magi, teknik eller form av skräck som manuset ska innehålla.

Skärmavbild 2015-09-02 kl. 22.08.22

Inlärningskurvan

Alla berättelser har en inlärningskurva. Läsaren måste lära känna karaktärerna, den tid de lever i, den plats de lever på och vad de har för uppgift i manuset. För fantastik är den här kurvan betydligt brantare än för ett ”vanligt” manus. Läsaren är oftast beredd på detta, men det finns ändå saker som författaren kan göra för att underlätta.
* undvik långa intron (jag har i ett tidigare skrivtips redan berättat om hur Tolkiensällskapets grundare inte hittade den första delen av Sagan om Ringen på biblioteket, och i sin iver började direkt med del två. Vederbörande hävdar att om han hade fått del ett hade han aldrig kommit igenom starten, och där fastnar många)
* sätt K mitt i konflikten som i starten på en modern äventyrsfilm
* använd dig av ”bondgården”, alltså en begränsad plats där läsaren under ett inledande kapitel får lära känna K och dennes familj, innan K ger sig iväg ut i världen. (Här återfinns både Superman och Eragon.)

Exempel på sätt att få med sig läsaren i inlärningskurvan är:
* ”time bomb” – alltså att något ska hända efter en viss tid
* författaren ger läsaren en karta så att det går att hänga med på resan som K gör
* K själv gör en ”att göra-lista” med saker som ska klaras av, något måste kanske hämtas innan det går att påbörja det stora uppdraget etc.

Två typer av författare

Man kan dela in författare i två olika kategorier: Trädgårdsmästare och arkitekter. Trädgårdsmästaren låter historien växa fram medan hon skriver medan arkitekten börjar med att skapa världen och skriva synopsis (allt ska finnas som en ritning av ”huset” innan bygget kan starta). Inget sätt är rätt eller fel, så länge man kommer fram till ett färdigt manus, men båda har sina för- och nackdelar.

Skärmavbild 2015-09-02 kl. 22.08.44

När det gäller fantastik brukar trädgårdsmästaren ofta börja om flera gånger innan historien tar fart. Arkitekten brukar å andra sidan ha svårt att skriva början eftersom hon är så förtjust i att skapa världen och aldrig kan känna att det blir nog.

Trädgårdsmästaren kan ha svårt att knyta ihop säcken på slutet. Det stora avgörandet kan alltså kännas lamt. Oftast krävs att författaren går tillbaka och redigerar för att få till en bra slutkläm. Arkitekten kan ha svårt att inte låta ”gud” synas i berättelsen.

Givetvis är fördelarna de omvända, alltså att om arkitekten väl börjar skriva är allt färdigt och själva skrivandet går fort osv.

Karaktärerna

För att få fram en bra K kan man skapa ett antal ”slaskkaraktärer” (sådana som inte ska vara med sen, eller i alla fall inte ha någon huvudroll, och därför inte kräver så mycket förarbete) och låta dem betrakta K ur sina perspektiv. Skapa inte tre klasskamrater som alla gillar K, utan gör en till en som är negativ eller fientlig, en som är svärmor och en som tycker om K, så att alla sidor kommer fram. Spara som ett dokument bland det extramaterial som du med tiden kommer att få.

Skapa en bra fiende. K blir aldrig mer intressant än fienden, aldrig heller ”ballare”. Ge fienden ett djup, så att läsaren känner med denna, även om hjälten får vinna (jämför Gollum i Sagan om ringen).

Skriv karaktärskort för att hålla redan på sådant som utseende, födelseår, egenheter och hur K reagerar när han eller hon blir utsatt för något extremt. Det är inte alltid den med hjältepotential (stor och stark karl) som gör de mest heroiska insatserna när det verkligen gäller. Detta visar allvarliga undersökningar från verkligheten, som till exempel hur olika personer reagerade när Estonia sjönk.

Att skapa magi

När det gäller magi är det svårt att bräcka Superman. Stålmannen kan göra allt, till och med flyga. Han har dock två svagheter, kryptonit och Lois Lane. När dessa blir inblandade kan det bli spännande. Det intressanta med den magi som du skapar till din värld är alltså inte hur ”häftig den är, utan vad den har för begränsningar. Det är begränsningarna som gör den trovärdig. Som begränsningar kan man till exempel:
* låta någon gå i lära (Harry Potter, Luke Sywalker) så att de inte har full kontroll över magin
* låta magin ta energi från den som utövar den (vanligt i rollspel) så att det inte finns obegränsat med kraft
* låta utövandet av magi föra med sig andra kostnader, som att man långsamt blir tokig.

Detaljer om världen

Som avslutning pratade jag om att även den som skriver som trädgårdsmästare måste ha vissa saker klart för sig. Till exempel:
* Hur skickar man meddelanden i din värld? I vår värld är det ju först i och med att man uppfann telegrafen som ett meddelande kunde komma fram snabbare än någon som hade ett fysiskt brev med sig. Men hur blir det om man färdas snabbare än ljuset? Måste brevet fraktas på ett sådant rymdskepp då, eller kan det komma fram på annat sätt?
* Hur reser man i din värld – oavsett om det är en fantasyvärld eller science fiction?
* Vad har din värld för historia? Om läsaren kan känna att saker och ting har hänt på en plats tidigare ger det ett betydligt större djup till historien och ger även världen större trovärdighet. Ett genialiskt drag under skapandet av de första Star Wars-filmerna var att göra miljöerna slitna. Här har ju också Tolkien sin styrka, men så filade han ju också på sin värld i 40 år innan han började skriva något som var placerat i den.

Avslutningsvis fick deltagarna en uppgift: Att besjäla ett ting i sin egen väska. I barnsagor och även i barns lekar har ofta ting eller leksaker en egen röst. Ge en röst åt ett föremål i din väska och skriv en halv A4 om vad det här föremålet upplever. Detta är det första steget både mot sagor och fantastik.

Lycka till!

Annonser

Författare: annagable

Författare, lektör och språkkonsult som älskar att delta i olika äventyr även i verkliga livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s